تجارت ایران و الجزایر

تجارت ایران و الجزایر

اَلجَزایر با نام رسمی جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر کشوری در آفریقای شمالی، که از شمال به دریای مدیترانه پیوند می‌خورد از شمال غربی با مراکش، از غرب با موریتانی،  از جنوب غربی با مالی، از شمال شرقی با تونس، شرق با لیبی و از جنوب شرقی با نیجر همسایه است. جمعیت آن حدود ۴۳٬۸۵۱٬۰۰۰ نفر است.

به گفته فعالان تجاری دو کشور الجزایر بازار بزرگی است و مردم این کشور هم ذهنیت بسیار خوبی از ایرانی‌ها و کالاهای ایران دارند، الجزایری‌ها کالای ایرانی را به عنوان یک کالای خوب می‌‌شناسند که این موضوع برای ایران یک فرصت بزرگ به شمار می رود.

به دلیل مشکلات منطقه ‌ای، تحریم ‌ها و شیوع کرونا تجارت ایران با کشورهای عربی از جمله الجزایر بدتر شده است. الجزایر یکی از کشورهای مهم شمال آفریقا است که روابط خوبی با ایران داشته، بطوریکه فرصت ‌های ارتباطی و تجاری ما با این کشور قبل و بعد از انقلاب بسیار خوب بوده است.

در دوره ‌ای بعد از انقلاب به دلایل سیاسی که چندان قابل توجیه نبود؛ از تجارت دوجانبه غفلت و روابط متوقف شد اما بعد از بازگشت روابط، تجارت دو کشور روند بسیار خوبی گرفت. الجزایر می‌تواند برای ایران دروازه‌ ورود به شمال آفریقا و حتی آفریقای مرکزی باشد.

بیشترین صادرات ایران به مراکش مربوط به کشمش، پسته و موارد مشابه بوده است.

بنا بر آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان صادرات ایران به الجزایر در سال ۱۴۰۰ برابر با ۹۵,۹۲۳,۶۱۹ کیلوگرم بوده است. این میزان صادرات برابر با ۱۴,۵۱۰,۴۱۰,۵۱۸,۰۹۰ ریال و از نظر دلاری برابر با ۶۷,۴۰۲,۵۹۳ دلار بوده است.  گفتنی است در بازه زمانی یاد شده ۱۶۵ کیلوگرم انواع کالا از الجزایر به ایران وارد شده است که ارزش این کالاها از نظر ریالی برابر با ۱۸۴,۸۲۴,۹۰۰ ریال و از نظر دلاری برابر با ۴,۴۰۱ دلار بوده است.

  • برگشت به مقالات
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی مقالات

برچسب ها